Nevím, jak to máte vy, ale já patřím k té části smrtelníků, kteří se snadno nechají utáhnout na pěkný obal… Stačí, aby grafika obalu u výrobku zabrnkala na moji strunu a už jsem polapená. Vůbec nezáleží na tom, že jako absolventka komerční komunikace moc dobře vím, o co v případě obalů firmám jde. Co si budeme nalhávat, obal prodává a etikety jsou jeho nedílnou součástí.
My – domácí výrobci kosmetiky moc dobře víme, že naše kosmetika je prostě nejlepší. Víme, že jsme použili ingredience vhodné pro náš typ pleti a že jsme do ní dali nejen samé kvalitní suroviny, ale také kus srdce. Proto se může zdát, že obal řešit nemusíme. Víme své… Naše kosmetika je nejlepší a nemá zapotřebí se nikomu snažit vlichotit. Ale pozor! Jak píši v Kosmetické kuchařce, ochudit vlastní výrobky o pěkné obaly a mrkavé etikety by byla chyba a to hned z několika důvodů.
Každá správná etiketa má totiž plnit tyto dvě funkce – estetickou a informační. Byla by velká škoda ochudit naše poctivé, kvalitní, s láskou vytvořené produkty o krásnou třešničku v podobě etikety a také by byla chyba vlastní kosmetiku neoznačit potřebnými informacemi…
…třeba milým heslem a obrázkem na valstnoručně vyrobeném krému každé ráno hned po probuzení. Stejně, jako si můžeme přizpůsobit ingredience vlastním potřebám na míru, můžeme si přizpůsobit obal etikety přesně svému vkusu a tím ještě zvýšit radost z používání výrobku (zaútočí tak na všechny naše smysly ;-)). Když si vytvářím etikety já, dbám na následující:
Komu něco říká pojem sebeláska (a já doufám, že většině z Vás ano) může se tady vyřádit 🙂
Existují určité informace, které by se měly objevit na každém výrobku. Pomůžou Vám totiž rozlišit, co vlastně ten který obal obsahuje. Tím předejdete zmatkům a omylům při používání (až si vyrobíte kosmetiky víc, poznáte, že někdy je fakt oříšek vzpomenut si, kdy a čím jste kterou lahvičku naplnili, do kdy ji vlastně můžete bez obav používat atd.). Obzvlášť důležité je uvést všechny potřebné informace, pokud svoje výrobky někomu dáváte. Obdarovaný totiž o Vašem procesu tvorby neví vůbec nic a nejen, že informací o obsahu exkluzivních za studena lisovaných olejů, hydrolátů atd. získá Váš výrobek na vážnosti, ale hlavně se tak vyhnete potížím při případné alergii obdarovaného na některou z obsažených látek.
Takže stručně a jasně… I sebepěknější etiketa Vám bude (krom potěchy oka) k ničemu, pokud neponese důležité informace.
Těmi jsou minimálně tyto:
Výhodou je také napsat:
Proto je dobré volit materiál, který se hned tak neošoupe, a lepit lepidlem, které se hned tak neodlepí. Na co se taky vyrábět s etiketou, která na obale vydrží sotva čtrnáct dní!
V tomto ohledu se mi dobře osvědčily černé tabulové štítky, na které můžete psát speciální bílou fixou (koupíte ve výtvarných potřebách). Jejich nevýhodou je, že jsou prostě vždycky černé. Někdy se to hodí a dodá to výrobku šmrnc, ale někdy chci etikety prostě narevné, obrázkové…
Pak využívám obyčejné papírové štítky (které si udělám na počítači, nebo nakreslím) přelepené silnější průhlednou lepicí páskou, která papír ochrání (etiketu vystřihnete, důkladně přilepíte lepidlem k obalu a na závěr přelepíte lepicí páskou tak, aby po okrajích všude o pár milimetrů přesahovala etiketu).
Stejně tak si můžete například skleněné lahvičky popsat gutou na sklo a fajnšmekři si mohou nechat nápis nasvůj oblíbený skleněný kelímek vypískovat a potom takto nádherně označený obal plnit novými a novými dávkami krému.
Etikety jsou trochu nezáživné téma, takže pokud jste dočetli až sem, moc mě to těší a doufám, že Vám Vaše etikety přinesou radost, dlouho vydrží a vžy Vás informují o všem potřebném. A protože je léto a mnoho z nás má právě v tomto období víc času věnovat se svým koníčkům, nebo začít s novými, posílám Vám letní etikety k vytištění s obrázky od mojí nejoblíbenější malířky – mojí mamky, která ilustrovala celou Kosmetickou kuchařku.
Ať Vám etikety přináší radost každý den,
Anna
Thanks a lot for the post.Really thank you! Much obliged.